Zweefvliegtuigen volgen?

Dat kan inmiddels op veel manieren! Is het gebruik van FLARM een nieuwe mogelijkheid?

Het volgen van zweefvliegtuigen is de eerste stap om onze geweldige sport beter inzichtelijk te maken voor de toeschouwer. In 2006 heeft “Gladiators of the Skies” laten zien wat er allemaal mogelijk zou kunnen zijn, mits voldoende budget! (https://www.youtube.com/watch?v=WgT6RA9v7eY)
In praktijk is het budget zeer gelimiteerd en is de “toeschouwer” een hard werkende zweefvlieger die tijdens door-de-weekse dagen behoorlijk van het werk wordt gehouden.

Al jaren zijn Nederlandse zweefvliegers (Frank Hiemstra, Jens Bouma en Jip van Akker) druk bezig een netwerk op basis van ADS-B op te bouwen, nadat Aeroclub Salland (en met name Bastiaan van Weerd en Antoine Megens) het zenden van het ADS-B signaal mogelijk hadden gemaakt. Sindsdien probeert men andere Clubs en Prive vliegers te overtuigen hun transponders van een GPS signaal te voorzien en ontvangst stations op clubs te installeren. (http://GliderTracking.com)

Vorig jaar zijn door de KNVVL trackers aangeschaft die gebruik maken van een mobile data verbinding. En waar we via LiveTrack24.com al menige wedstrijd hebben kunnen volgen.

Tijdens de Euroglide van dit jaar (2014) hebben we ons hierdoor behoorlijk gek laten maken! Mede doordat de jongens van GliderTracking de Trackers van de KNVvL ook zichtbaar maakte op hun website. Nu wordt dus naast ADS-B ook deze methode ondersteund. Elke Android telefoon met bijvoorbeeld XCSoar software erop is nu dus ook theoretisch op de website te volgen.

Nu is er een derde systeem wat interessant voor ze is om te gaan integreren. In het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Zwitserland is deze vorm van tracking aan een behoorlijke opmars bezig. Nu zijn Nederland en België aan de beurt.

cunimb2

Door op “online” te klikken wordt dit menu zichtbaar, waar je allerlei lagen kan aanzetten en ook opdrachten aan het scherm kan toevoegen voor de clubwedstrijd bijvoorbeeld. In dit scherm is het luchtruim aangezet als ook de locatie van de basisstations.

Ieder nadeel heb zijn voordeel

Zo hebben 99% van alle Nederlandse zweefvliegtuigen een transponder, echter vaak nog zonder ADS-B en het vraagstuk of zomaar elke GPS bron mag worden aangesloten. De update alleen kost vaak is er nog tussen de 100-200 Euro. In het buitenland zijn transponders nog lang niet zo ingeburgerd.

De KNVvL trackers werken met een mobile data verbinding en in de lucht is deze verbinding in Nederland niet gegarandeerd. De oorzaak hiervan ligt aan de manier waarop in Nederland het GSM netwerk is aangelegd.

Dus wat hebben we nog meer aan boord dat onze positie uitzend? Juist ja, FLARM.

Echter is dit systeem gemaakt om op korte afstand te communiceren tussen vliegtuigen en is het signaal versleuteld om de belangen van het bedrijf achter FLARM veilig te stellen en ook om het uitzenden van valse FLARM signalen onmogelijk te maken.

Het laatst genoemde probleem waardoor FLARM lastig voor tracking kon worden gebruikt is door een bekende radio amateur en zweefvlieger Paweł Jałocha opgelost. (En inmiddels door het bedrijf achter FLARM omarmd – http://flarm.com/product/thirdparty/index.html) Hij heeft het signaal gedecodeerd een programma geschreven dat zorgt dat we het FLARM signaal kunnen gebruiken.

Het andere probleem kunnen we met zijn allen oplossen!
Het FLARM signaal moet door een grondstation worden opgevangen en dan vandaar uit op een centraal punt worden verzameld. Elk station heeft met een goede antenne op een goed positie heeft een bereik van minimaal 30 km rond het station (60 km is niet uitzonderlijk).

Het bereik dat een station heeft, beter gezegd de locaties waar een basisstation een FLARM signaal heeft ontvangen. Zo bereikt de ontvanger op Gilze ook de vluchten vanaf Weelde.

Het bereik dat een station heeft, beter gezegd de locaties waar een basisstation een FLARM signaal heeft ontvangen. Zo bereikt de ontvanger op Gilze ook de vluchten vanaf Weelde.

Dekking in NL als alle clubs een ontvanger plaatsen. (uitgaande van 30km bereik)

Dekking in NL als alle clubs een ontvanger plaatsen. (uitgaande van 30km bereik)

Het verzamelen van de informatie gebeurt door de Open Glider Network (OGN – http://glidernet.org) en stellen de data stroom van alle basisstations dan gratis beschikbaar aan iedereen! Dit doen ze in het APRS formaat. Twee servers zijn ingericht voor de liefhebbers welke hiervan gebruik willen maken. (http://glidern1.glidernet.org:14501/ en http://glidern2.glidernet.org:14501/)

Geluk bij een ongeluk is de prijs van een grond station. Deze is even duur als het updaten van een transponder naar ADS-B. (zie shopping list) Een club die dus 10 vliegtuigen zou moeten updaten kan ook investeren in 10 basisstations en die bij de club en een aantal leden door het land wegzetten.

Naast de prijs zijn ze ook nog eens heel makkelijk te bouwen en te installeren door het geweldige werk dat OGN heeft verzet. Door het open karakter van het project kan iedereen zich makkelijk aansluiten en zijn of haar steentje bijdragen. (zie “wat ik kan doen”)

Ook de mogelijkheden van deze Open Data zorgen ervoor dat er in behoorlijk korte tijd zeer leuke functies zijn ontwikkeld door verschillende mensen, zoals:

  • Flight log (Logboek)
  • Live tracking (ala GliderTracking)
  • Zelf opdrachten uploaden zodat je jouw wedstrijd kan laten zien.
  • Hoe goed is het bereik van mijn station
    en meer… (zie: http://wiki.glidernet.org)
Vluchten overzicht op een vlieg avond, ook de sleeptijd van de vlucht wordt keurig geregistreerd!

Vluchten overzicht op een vlieg avond, ook de sleeptijd van de vlucht wordt keurig geregistreerd!

Het zeer grote voordeel van FLARM is dat het wereldwijd inmiddels in 95% van alle zweefvliegtuigen zit. In Frankrijk zelfs een verplicht instrument geworden! Ook sleepvliegtuigen, helicopters, delta- en schermvliegers er steeds meer mee worden uitgerust.

 

Jouw Flarm aanmelden

OGN (en de trackingsite in het bijzonder) heeft ervoor gekozen dat als je je niet actief aanmeldt bij FlarmNet.org de informatie van de kist niet zichtbaar is op de tracking website.

Al met al kan door de zweefvlieggemeenschap in zijn geheel met een beperkte investering een dekkend netwerk worden aangelegd. En door het karakter van het project is het zeer leuk hier aan deel te nemen en is er voldoende kennis aanwezig om alle vraagstukken te beantwoorden mocht je vragen hebben!

 

Vliegtuig op Gilze Rijen, ingevoerd in FlarmNet en nu volgbaar door het Basisstation bij het clubhuis.

Vliegtuig op Gilze Rijen, ingevoerd in FlarmNet en nu volgbaar door het Basisstation bij het clubhuis.

WAT KAN IK DOEN

Er zijn twee verzoeken voor de zweefvlieggemeenschap in Nederland en Belgie.

1. Meld je aan op FlarmNet.org met jouw Club- en Prive- vliegtuigen! Het is per kist een minuutje werk. FlarmNet is Open Database die door Butterfly Instruments wordt beheerd en door FLARM wordt ondersteund.

2. Alle clubs zullen toch ergens wel een paar Euro kunnen vinden om een basisstation te bouwen, wellicht willen wat ICT savvy leden er ook thuis een op het dak zetten (indien partner dat toelaat 😉

Alles wat nodig is is een stroom en internet aansluiting (al daar niet via Wifi) en het liefste een antenne op een “hoog” punt.

 

STATION BOUWEN

Shopping list: Bron

Prijzen +/- (Euro)

– RaspberryPi
met 2a voeding, 8gb class 10 sd kaart, eventueel Wifi Dongle
http://sossolutions.nl

70,00

– RTL2832U+R820T DVB-T USB dongle Ikhiwa.com of Marktplaats.nl

22,50

– Kwaliteits coax kabel (Aircell 7 is zeer goed voor het doel, 10 meter) en Male/Female N-connector http://coaxshop.nl

25,00

– Coax verloop van N-male naar MXC-male Ikhiwa.com of Marktplaats.nl

9,00

– Een 9db antenne voor gedegen ontvangst Ikhiwa.com of http://www.taiwan-antenna.com

90,00

– Antenne mast (optioneel)
32mm 10m + muur bevestiging
http://steiger-shop.nl/
Totaal

216,50

 

Installatie Instructies

http://ognconfig.onglide.com

 

FLARMNET!

Flarmnet heeft als doel alle Flarm ® ontvangers te registreren om zo extra gegevens uitwisseling door op Flarm ® aangesloten apparatuur (gratis) mogelijk te maken.

Flarmnet is een database waarin mensen hun Flarm ®-Radio-ID, een uniek identificatienummer opgeslagen in alle FLARM ®-compatibele apparaten, kunnen invoeren. Bijkomende informatie zoals naam, type of registratienummers van de vliegtuigen kunnen ook worden toegevoegd. Met Flarmnet-compatibele apparaten kan al deze informatie overeenkomstige FLARM ®-Radio-ID dan worden opgevraagd. Dit betekent dat u kunt zien wie er een ander vliegtuig vliegt, welke radiofrequentie deze normaliter is afgestemd en zelfs meer – allemaal tijdens de vlucht! Flarmnet compatibele apparaten zijn verkrijgbaar bij bijna alle fabrikanten.

De registratie op Flarmnet vereist minder dan 5 minuten, is gratis en zonder enige verplichting. Daarnaast wordt de complete database ook weer gratis ter beschikking gesteld aan alle Flarm ® fabrikanten!

Ondersteun Flarmnet en registreer nu op FlarmNet.org, ruim 4800 anderen gingen je al voor!

Ook OGN maakt gebruik van deze beschikbare database.

Flightradar24 laat zweefvliegtuigen die te zien zijn met Flarm al goed zien. Deze kisten worden allemaal gezien door een station op Keiheuvel en Gilze Rijen op een aardige zondag in Augustus.

Flightradar24 laat zweefvliegtuigen die te zien zijn met Flarm al goed zien. Deze kisten worden allemaal gezien door een station op Keiheuvel en Gilze Rijen op een aardige zondag in Augustus.

 

EXTRA LINKS

Het project: http://glidernet.org

Installatie, configuratie en monitoring basisstation

http://ognconfig.onglide.com, http://flarmrange.onglide.com en http://flarmrange.onglide.com/station.html#EHGR

 

Integratie in website van de club:

Live tracking: http://live.glidernet.org

Door het toevoegen van coordinaten zoom de site automatisch in op dat gebied door
bijvoorbeeld: http://live.glidernet.org/index.php?latmax=51.9&latmin=51.4&lonmax=4.8&lonmin=4.2

 

Logboek: http://ive.glidernet.org/flightlog/

Hier kun je met variabelen de laatste dag van een specifiek veld invoegen, op dit moment worden alleen de laatste 4 dagen in de database opgeslagen.
Bijvoorbeeld: http://live.glidernet.org/flightlog/index.php?a=EHGR&d=09082014

 

Noot:

Ik hoop dat veel ICTers bij clubs de moeite nemen hier een halve dag in te steken en de RaspberryPi die ze hebben liggen voor iets anders dan XBMC gaan gebruiken.

Dan weet ik zeker dat de data door GliderTracking.com en Zweefvliegradar zullen worden geïntegreerd! Net zoals FlightRadar24.com dat al heeft gedaan!

 

CU under the Cu,

 

Frank Schellenberg