GLC Illustrious maakt nu ook het volgen van zweefvliegtuigen mogelijk.
In de ledenvergadering van dit voorjaar is massaal positief gestemd over de implementatie van ADS-B tracking van zweefvliegtuigen.
We hebben besloten per direct te starten met een basisstation om de dekking binnen Nederland (en België) te vergroten. Om in aankomende winter de transponders van ADS-B GPS informatie te voorzien.
Nu is het dan zover. De ADS-B tracking is aangesloten en geïnstalleerd.
Ook is ons “basis-station” zichtbaar op het netwerk van Glider Tracking
Wat ons station opvangt kun je hier zien: GLC Illustrious ADS-B Radarcape Beast
Op de eerder genoemde website is ook meer informatie te vinden over hoe het nu precies werkt!
Eindelijk heeft deze site dankzij het station op Gilze ook bereik in ZW Nederland tot Haamstede aan toe!!!
Flarm
Daarnaast is tegelijkertijd een ander bijzonder “basis-station” geïnstalleerd. Dit station kan vliegtuigen tracken op basis van Flarm. Een dergelijk station is wat goedkoper en de grap is dat in tegenstelling tot ADS-B al onze vliegtuigen (Op een enkele privé kist na, kuch) al met Flarm zijn uitgerust.
Een ander voordeel is is dat het basis station wat goedkoper is, dit komt door het nadeel van het systeem en dat is dat Flarm is ontwikkeld voor botsingsgevaar op de korte afstand. En dat weliswaar veel zweefvliegtuigen er mee zijn uitgerust maar een 737 niet. Er zijn dus per basis-station veel minder signalen op te vangen, de computer kan dus ook minder krachtig zijn.
Wel zijn er dus veel meer stations nodig om over een groot gebied dekking te krijgen! Tussen de 40 en de 70 stations zijn nodig voor dekking in heel Nederland.
Tracking met Flarm kun je hier zien: CuNimb.fr
En tot waar ons station signialen op pikt hier: GLC Illustrious Flarm OGN (Werkt pas vanaf vrijdag 16/05/2014 12:00LT)
Open Glider Network
Wil je mee helpen met het Flarm Track project dan kan dat hier: http://wiki.glidernet.org
Want in tegen stelling tot de ADS-B netwerken, wordt dit project wat meer open gelaten door de initiële ontwikkelaars en wordt informatie vrijelijk gedeeld. Hierdoor worden er in rap tempo grote stappen gemaakt. (Bij mij was het project tijdens de ledenvergadering niet eens bekend…)
Mocht jouw vliegtuig nou niet identificeerbaar zijn op deze site, zorg dan dat je de juiste gegevens even invult bij FlarmNet.
Fotoverslag
Rest mij hieronder nog even een fotoverslag te geven van de installatie.
- De installatie van de Beast Radarcape was bijna plug and play. Hardware aan elkaar verbinden en gaan met die banaan.
- De Flarm tracking was wat meer werk. Na het installeren van de Mini Computer (Gaat nu veel sneller door de net ontwikkelde nieuwe tool: http://ognconfig.onglide.com)
- De antenne bij de ontvanger is leuk voor direct bij het veld maar een veel betere is in China besteld. Aangezien die nog niet binnen is tijdelijk zelf maar een betere in elkaar geknutseld.
- Alles moet vervolgens worden samengevoegd aan de mast bij ons clubhuis. We mogen van de basis helaas niet hoger dan het hoogste punt op ons terrein. Schijnt dat de halve hangaar er volgens NAVO regels eigenlijk niet mag staan vanwege de richtlijnen rond de aanvlieg route.
- Ow de computers moeten binnen komen te staan dus er moet een verbinding tussen binnen en buiten komen…
Die Duitsers hebben goed hun best gedaan een onverwoestbaar gebouw te maken. Zelfs met deze boor kwam ik er niet doorheen…
– Antenne kabel ADS-B
– GPS kabel ADS-B
– USB kabel Flarm
- Het aansluiten van het netwerk was het lastigste, draadjes trekken door dikke betonnen muren enzo, boven in de nok op een wankele trap pielen, heerlijk!
- Omdat het signaal van Flarm zwak is is het verstandig om de ontvanger zo dicht mogelijk bij de antenne te plaatsen.
- Er loopt dus een USB kabel van de Mini Computer naar de mast boven in. Volgens specificaties mag die niet lager zijn dan 5 meter, dat gaan we dus even aanpassen. Met wat soldeerwerk is die kabel ook 10 meter 😉
- Om te zorgen dat de stroomvoorziening over die 10 meter wel voldoende blijft moest er op de hardware even een zekeringetje worden omzijld. (De voeding heeft nog een zekering heren techneuten…)
- Als laatste moest de mast met twee klemmen nog even op hoogte worden gesteld!
En nu TESTEN maar!!!