Zoals verschenen in:
NORDIC GLIDING
Nr. 2 april / mei 2017 5e jaargang
Pagina 51/52
Foto’s en orginele tekst door Jens Trabolt / NORDIC GLIDING magazine tenzij anders vermeld.
Vrij vertaald door Frank Schellenberg
Het volgende kamp in Ottsjö is van 11-23 maart 2018
Meer informatie: http://www.ottsjowavecamp.se/
Contact persoon: Thomas Brandt – tbrandt@hotmail.com
Meer info van een Nederlandse zweefvlieger: Stuur me (Frank Schellenberg) een berichtje 😉
Wanneer het ijs roept
“Geef me winter en honden, al het andere mag je houden”, concludeert poolwetenschapper Knud Rasmussen 100 jaar geleden.
De winter roept nog steeds Vågå Wavecamp (Noorwegen), Ottsjö Fjällflygläger (Zweden) en Kebnekaise Wavecamp (Zweden). Deze locaties staan nog steeds garant voor een unieke ervaring, ook al zijn de honden verwisseld door Pawnees.
Na een lange, donkere en koude winter gebeurt er iets vreemds. Een stoet auto’s met lange trailers bewegen in de richting van de bevroren meren in Vågå, Ottsjö en Kebnekaise. Buiten lopen zweefvliegers als of op een Groenlandse expeditie. Ze worden aangetrokken door het ijs en de legende van de wilde energie in dit deel van de atmosfeer. Het zijn opwindende vluchten die tot de fascinatie van vele piloten spreekt. Majestueuze bergen, wildernis, ijs en een laminaire weg naar ongelooflijke hoogten zijn allemaal ingrediënten van de grote show die zich op het ijs afspeelt. Ja, je weet dat je op de juiste plek bent wanneer de wegen naar boven bijnamen krijgen als “Ottsjö Hissen” of “Tesse-bølgen”.
Hoogtes van meer dan 10.000 meter zijn er mogelijk, maar zweefvliegen blijft, net als vissen, een samen spel met de natuur – afwachten wat het landschap en de natuur te bieden heeft. Als je afreist met de eis hier je diamanten hoogte te vliegen heb je het concept van deze kampen en de natuur verkeerd begrepen. De vliegers met het winnende lot worden beloond met een geweldige ervaring. Maar ongeacht het getal op de hoogte meter, het is altijd een genieten van het uitzicht in de Scandinavische bergen.
Maar welk kamp zou je moeten kiezen? Om het juiste antwoord op deze vraag te geven, is vragen te kiezen tussen Porsche en Ferrari; Elk van de Scandinavische kampen is van hoge kwaliteit, heeft zijn eigen cultuur en elk zijn speciale kanten. Natuurlijk is er ook een zekere nationale connectie. De meerderheid is Zweeds in Ottsjö / Kiruna en de meeste Noren zijn te vinden in Vågå, maar het is ook mooi te zien dat wat avontuurlijke vliegers elkaars kampen bezochten.
We moeten onthouden wat voor een Scandinavische culturele schat deze kampen in feite zijn. Nergens anders in de wereld vind men dit jaarlijks terugkerend avontuur om te zweefvliegen vanaf de bevroren meren. Deelnemers uit bijvoorbeeld Nederland en Duitsland hebben een aanzienlijk kortere reisroute naar bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk, maar kiezen er toch voor om duizenden kilometers over meerdere dagen naar het exotische noorden te rijden. Daar is een reden voor.
-
-
Algemeen secretaris van het NLF, John-Eirik Laupsa, bracht de weekenddagen door in Vågå voor een aangename “inspectie” van de activiteiten met Bernt Olav Smedal op de achterste zitplaats.
-
-
Start met LS-4 op Vågå …
-
-
Vanuit Ottsjö wordt sinds 1961 gevlogen – de opgebouwde ervaring in de berg- en golfvliegen is belangrijk cultureel erfgoed. Ottsjö Cursusmanager, Lars-Eric Hansson uit Uppsala FK, is een van de enthousiastelingen die zijn kennis graag deelt met de studenten. Lars-Eric ontving in 2016 – een beurs van de Stål Foundation voor zijn inspanningen als instructeur in Uppsala.
-
-
De lange afstands bokaal van Ottsjö Fjällflygläger ging dit jaar naar een groep Nederlandse piloten van de club GLC Illustrious – compleet met een Duo Discus, LS 8 en 2 golf-snuivende honden. “We zagen een video op YouTube van Kebnekaise Wave Camp, maar besloten om naar Ottsjö te reizen, 1000km enkele reis minder ver.”, zei Coen Meyers (in blauw shirt aan de rechterkant). “Het wordt een geweldig avontuur voor ons”.
-
-
Kjetil Nordheim kwam dit jaar het hoogst in Vågå – ongeveer 6.300 m.
-
-
De eerste twee dagen op Vågå werden gekenmerkt door stabiel en rookie-vriendelijk weer – perfect voor opkrikken van de roesterig geworden currency. Hier is Dag Holen klaar voor vertrek in een LS-4C van Drammen FK.
-
-
Ottsjö heeft de eerste prijs als mooiste vliegveld bemachtigd.
-
-
In Vågå beleefde Helge Nakstad (72) zijn droom samen met kampleider Lars Thorenfeldt (t.v.) van Drammen FK, die het kamp voor de 28ste keer organiseerde. Helge is 40 jaar geleden een enthousiaste student en getrainde zweefvlieger uit Stockholm, maar heeft nooit zijn brevet gehaald. “Nu moet het wel na 1945 zijn: Ik heb mezelf altijd overschat, niet waar?” Grapte hij. Helge steeg bij zijn 4de start in z’n nieuwe studentencarrière tot 3500 meter hoogte.
-
-
Veiligheid staat voorop. Het is geen pretje om zonder noodapparatuur in de wildernis te landen – het kan een koude nacht zijn voordat men je vindt. Verschillende piloten bij Vågå en Ottsjö vlogen ook met Spot-trackers.
-
-
Voorzitter van de NLF afdeling zweefvliegen Arne Wangsholm reisde de lange weg van zijn huis in Bergen naar Vågå om een student te worden op de SveDanor-cursus. Een Zwwed in Noorwegen die er 6 uur vloog en een maximale hoogte bereikte van 6.000 m ! Ulf Jonsson van Ljusdal FK bewees dat Vågå niet alleen een Noors kamp is. Op 16 maart vloog Ulf in zijn DG 800/18 M naar 5.300 QFE in de Tesse-golf, zijn eigen beoordeling van de omliggende Lenticularis had 7-8.000 meter mogelijk moeten zijn. Overigens bood Vågå om 17.00 uur supergolven met tekstboek Lenti formaties, maar niemand was dapper genoeg om het te proberen vanwege de uitzonderlijk krachtige wind op het ijs.
-
-
Hans Fabian Leo uit Orsa bij Siljan was de eerste bezoeker van Ottsjö Fjällflygläger editie 56 (!) met een Janus CM, serienummer 2. “Ik vlieg als de enige zweefvliegtuig vanaf het vliegveld in Tallhed. Daarom is de zelfstartende Janus een must”, zei hij. Fabian komt uit Hamburg, maar kwam 7 jaar geleden naar Zweden om te werken als bosadviseur. Het is nu het tweede seizoen met Janus CM, een vliegtuig met een fantastische prijs-kwaliteitverhouding gaf Hans Fabian aan. Eerder vloog hij een ASK 14.
-
-
Ottsjö ATC – nu “Algotsro” genoemd naar een van Ottsjö-pioniers Rolf Algotsson. Rolf heeft in de loop van de jaren ongeveer 2 jaar van zijn leven op ijs doorgebracht. De nederige infrastructuur getuigt niet van het enorme werk dat er is verzet sinds het eerste kamp in 1961: De eerste vliegtuigen, 2 Bergfalkes werd per trein naar het Untersåker-station gebracht en daarna per vrachtwagen naar Ottsjö vervoerd. In de loop der jaren zijn er op Ottsjö meer dan 20.000 starts gemaakt, meer dan 18.000 vlieguren, meer dan 1.000 gouden hoogtes en 182 diamanten gehaald. Het hoogterecord van Ottsjö is 10.198 m (het natinaal record in Zweden!). De statistieken van de 2017 editie waren 120 vluchten en 136 uur.
-
-
Frank Schellenberg uit Nederland reisde niet vergeefs naar Ottsjö. Hier gaat hij naar 5000 m boven het ijs in de LS 8 van de club. (foto: Frank Schellenberg)
Gerelateerd