Sinds de Nederlandse Zweefvliegdag op Terlet is er een Whatsapp groep genaamd Porta. Hierin maken een aantal zweefvliegers die in Porta aan de helling willen hangen elkaar gek over plannen en de wind voorspellingen de komende twee weken.
Vorig jaar ben ik daar samen met Robin en David wezen vliegen. Met als resultaat twee mooie vluchten en een geslaagd filmpje.
Afgelopen vrijdag kwam de Whatsapp-groep weet tot leven voor vliegen op dinsdag. Met de bij behorende schermafbeeldingen van Windfinder.com
In Porta kun je vliegen aan een ~250m hoge helling. En als de wind uit het zuid westen komt met zeg 30km/h of meer is de helling over 70km goed bruikbaar. Als de wind echt goed staat en je hebt lef kan er na een oversteek van 14km naar de Ith gevlogen worden en verleng je de helling met een km of 40. Met name terug is spannend! Meestal staat er bij wind uit de juiste richting een klein beetje golf. Of zelfs heel redelijke golf.
Dit weekend gevraagd aan Marissa en Geoffrey of ze voor mij een LS-4 wouden demonteren. Mede omdat ik de kist pas maandag avond laat kon oppikken en nog 4 uur moest rijden. Zij hebben een biertje tegoed! Onwijs bedankt!.
Net na middernacht kwam ik aan op Porta waar een aantal andere leden van de Porta-app al aanwezig waren.
Deze keer hadden we een slaap plek in het clubhuis geregeld, lekker warm tukken.
Er waren vliegers van de Friese, Veendam, Hoogeveen, NijAC en GLC! Een gezellige boel. 7 Nederlandse vliegtuigen.
De sleep was pittig op lage hoogte. 45 graden cross met 20kp. De Robin dwarrelde als een herfstblad in de lucht en ik er op eenzelfde wijze achteraan (Danke Tobias für F-Schlepp!). Recente sleep ervaring is dus wel aan te bevelen! Eenmaal boven de 100 meter met de wind in de rug naar de helling was het rustig. Boven de helling aangekomen na ontkoppelen meteen oostwaarts gevlogen en kon als een van de eerste de golf in. Tot 1200 meter vandaag. Echter durfde ik de oversteek naar de Ith niet aan. Met name om terug te komen heb je een hoogte van 800m nodig en anders sta je vrijwel zeker buiten. Peter Millenaar met een ASG29 ging wel maar had er toch wat spijt van. Al heeft hij het wel terug gered.
Na 1200 meter op 37km van Porta omgedraaid en snel lager gaan vliegen. Op 1200 was het -8gr… Laag langs de helling rond het vriespunt.
En laag bij de helling is waar je het voor doet. Op zo’n dagje Porta. Met hoge snelheid op de wind grote afstanden afleggen. Nu op weg naar de westkant van de helling. Tot 32km westelijk van Porta gevlogen en toen omgedraaid.
Daarna weer terug naar het Oosten. Naast de Duo van Veendam gehangen voor een foto sessie. En dan naar de hoofd helling bij Porta die het met deze wind-richting en -sterkte uitstekend doet. De naald op de overgang van groen naar geel en nog met 2m/s boven de helling uitgeblazen worden. Super gaaf!
Weer in het oosten aangekomen met Sander (Friese) in een Cirrus en Adriaan (Veendam) in een ASW20 terug gevlogen. En wat is dat gaaf met twee kisten erbij de helling volgen. Zeker met de constantheid en betrouwbaarheid van de wind vandaag.
Na 3 uur vond mijn rechtervoet het welletjes… Voetverwarming was uitgevallen aan die kant.
En kon ik nog voor de verwachte natte sneeuw huiswaarts rijden.
http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gliding/daily.html?df=2015-11-24&sp=2016&rt=olc&st=olc&c=DE&sc=
Porta staat voor mij nu definitief een keer per jaar op de agenda en hoop dat wat GLCers het voorbeeld volgen. Want zo “dicht” bij huis buiten het seizoen een lange en gave vlucht maken is echt heerlijk!
Als je wilt gaan geef mij dan ook maar een belletje! Ga graag mee 😀